Kawai CN35M [101/142] Temperament

Kawai CN35M [101/142] Temperament
101
Settings
2-11
Temperament
The Temperament setting allows the tuning system used by the CN35 digital piano to be changed from the modern
‘Equal Temperament’ standard to one of the various temperaments popularised during the Renaissance and
Baroque periods. It is also possible to create customised temperaments using the User Temperaments function.
Temperament types
Temperament type Description
Equal Temperament
(Equal)
This is the most popular tuning method that divides the scale into twelve equal semi-tones.
This produces the same chordal intervals in all twelve keys, and has the advantage of limitless
modulation of the key. However, the tonality of each key becomes less characteristic and no chord
is in pure consonance.
Pure Temperament
(Pure Major/Pure Minor)
This temperament, which eliminates dissonances for thirds and fths, is still popular in choral
music because of its perfect harmony. Any key modulation will result in dissonances.
* The key of the temperament, and major/minor setting must be correctly matched.
Pythagorean Temperament
(Pythagorean)
This temperament, which uses mathematical ratios to eliminate dissonance for fths, is very
limited for use with chords, but produces very characteristic melodic lines.
Meantone Temperament
(Meantone)
This temperament, which uses a mean between a major and minor whole tone to eliminate
dissonance for thirds, was devised to eliminate the lack of consonances experienced with certain
fths for the Mersenne pure temperament.
It produces chords that are more beautiful than those played with equal temperament.
Werckmeister III Temperament
(Werkmeister)
Kirnberger III Temperament
(Kirnberger)
These two temperaments are placed in between Meantone and Pythagorean. For music with
few accidentals, this temperament produces the beautiful chords of the mean tone, but as
accidentals increase, the temperament produces the characteristic melodies of the Pythagorean
temperament.
It is used primarily for classical music written in the Baroque era to revive the original
characteristics.
User Temperament
(User1/2)
User dened temperament created by raising or lowering the pitch for each semi-tone.
1. Selecting the Temperament setting
After entering the Virtual Technician menu (page 89):
Press the d or
c
MENU buttons to select the Temperament
setting.
2. Changing the Temperament type
Press the d or
c
VALUE buttons to cycle through the dierent
temperament types.
* Any changes made to the Temperament settings will remain until the
power is turned o.
* Preferred Temperament settings can be stored to a Registration
memory for convenient recall. Please refer to page 34 for more
information.
3. Exiting the Temperament setting
Press the d and
c
MENU buttons simultaneously to exit the
Temperament setting and return to the main settings menu.
2-11 Temperament
= Equal
2-11 Temperament
= Meantone
2-11 Temperament
= Equal
Настройки
Типы темперации
1. Выбор параметра Temperament (темперация)
2. Изменение типа темперации
3. Выход из режима настройки параметра Temperament
Параметры темперации цифрового пианино CN35 позволяют изменить строй с современной равномерной темперации
на один из нескольких типов альтернативной настройки, например характерных для периодов барокко или
ренессанса. Кроме того, можно создавать собственные варианты темперации, используя функцию User Temperaments
(Пользовательская темперация).
Для выхода из настройки параметра Temperament и возврата
к главному меню нажмите одновременно кнопки MENU и
.
Войдите в меню Virtual Technician (стр. 89).
Используйте кнопки MENU или для выбора пункта
Temperament.
Нажимайте кнопки VALUE или для перемещения по
списку типов темперации.
* Любые изменения, внесенные в параметр Temperament будут
сохраняться до выключения питания инструмента.
* Предпочтительные настройки параметра Temperament можно
сохранить в памяти для восстановления при необходимости.
Дополнительную информацию см. на стр. 34.
Темперация
Тип темперации Описание
Равномерная темперация
(Equal)
Наиболее популярный метод настройки, который делит октаву на двенадцать равных полутонов. Это
делает одинаковыми аккорды и интервалы на всех двенадцати клавишах, а также дает возможность
модуляции в любую тональность. Однако, тональности становятся менее выраженными, а аккорды -
менее созвучными.
Чистый строй
(Pure Major/Pure Minor)
Темперация, в которой устранены диссонансы терций и квинт, до сих пор популярна в хоровой музыке
из-за совершенной гармонии. Любая модуляция приводит к диссонансу.
* Должны быть корректно выставлены основной тон темперации и параметр мажор/минор.
Пифагоров строй
(Pythagorean)
Темперация, использующая математические соотношения для устранения диссонанса квинт. Хотя ее
применение в аккордах сильно ограничено, она дает характерные мелодические линии.
Среднетоновая темперация
(Meantone)
В этой темперации для устранения диссонанса терций используется средний целый тон (между большим
и малым целыми тонами). В этой темперации все квинты акустически равны в отличие от темперации
Pure.
Эта темперация создает аккорды, которые звучат приятнее, чем имеющие равную темперацию.
Темперация Werckmeister III
(Werkmeister)
Темперация Kirnberger III
(Kirnberger)
Эти две темперации являют собой нечто среднее между пифагоровым строем и среднетоновой
темперацией. В мелодиях, где редко используются знаки альтерации, эта темперация обеспечивает
богатые среднетоновые аккорды. По мере увеличения количества знаков альтерации мелодика звучания
все больше напоминает пифагоров строй.
В основном эти темперации используются для придания аутентичности исполнению барочной музыки.
Пользовательская темперация
(User 1/2)
Пользовательская темперация: регулируется высота звучания каждого полутона.

Содержание

Скачать